Categorie | Vaknieuws

Basiscursus Twitter voor journalisten

Toch wel bijzonder deze week:  Twitter kwam met een ‘Twitter for Newsrooms’.  Een soort basiscursus voor journalisten, enkele maanden nadat Facebook iets soortgelijks had gelanceerd.

Nuttig? Ja, met name voor al die collega’s die nog niet (erg) actief zijn op Twitter of die de microblogdienst nog niet dagelijks gebruiken. Laten we eerlijk zijn: op de meeste redacties heb je het dan over de meerderheid.

Speciaal voor deze groep is de drempel zo laag mogelijk gemaakt.  Het zijn echt de basisprincipes die je hier meekrijgt:  hoe vind ik bronnen op Twitter, wat heb je aan Tweetdeck, hoe integreer je tweets in je website, wie zijn collega’s om je bij dit medium aan op te trekken (zoals de razend populaire Amerikaanse anchor Katie Couric, die rond haar 50ste het licht zag en inmiddels  erg inspirerend over de kracht van sociale media kan vertellen).

Tweets in tv-uitzendingen

Natuurlijk heeft Twitter Inc ook een marketingbelang bij het opstarten van een dergelijke service voor redacties.  Het bedrijf nam een maand geleden voor veertig miljoen dollar Tweetdeck over en dat is het natuurlijk de moeite waard om dit programma nog eens nadrukkelijk onder de aandacht te brengen. Ook vind je op ‘Twitter for Newsrooms’ de richtlijnen voor gebruik van tweets in tv-uitzendingen. Waarbij zoals je zult begrijpen altijd het Twitter-logo of het beeldmerk (het beroemde blauwe vogeltje) moet worden getoond.

Maar toch zijn er wel ook voor de wat meer ingevoerde Twittergebruiker best nog wat aardige dingen uit deze mini-cursus te halen, hoe simpel ze op het eerste gezicht misschien ook lijken. Als ik voor mijzelf spreek:  ik vond het wel een nadenker dat  Brian Stelter van The New York Times in zijn bio ook zijn emailadres vermeldt.  Dat zou eigenlijk een abc’tje moeten zijn voor iemand die op zoek is naar zoveel mogelijk input van het publiek en zich daarbij niet wil beperken tot 140 tekens,  maar ik had het eerlijk gezegd nog niet gedaan.

Loop anders zelf even door de vier secties van ‘Twitter for Newsrooms’ heen zou ik zeggen;  veel tijd ben je er niet mee kwijt.

 

 

Delen:
  • email
  • Print
  • Twitter
  • Facebook
  • Hyves
  • NuJIJ
  • RSS
  • Add to favorites
Tags: , , , , ,

Dit artikel is geschreven door:

Bas de Vries - heeft 26 artikel(en) geschreven op webjournalisten.nl.


Stuur de auteur een email

Laat een reactie achter

Gerelateerde artikelen

Geen gerelateerde artikelen.

Twitter: webjournalisten